Hvis du har en virksomhed, som har medarbejdere ansat, så har du også brug for at kende til alt indenfor, hvordan du håndterer dine medarbejdere ifølge lovgivningen og de gældende overenskomster.
Det er her, at de fleste virksomheder vælger at etablere en permanent HR-afdeling eller at indgå i et samarbejde med en ekstern HR-afdeling.
Der er mange gode grunde til, hvorfor du bør få hjælp til din virksomheds HR-arbejde og HR-administration. Hvis du er interesseret i at lære mere, kan du læse mere om HR-administration her.
I artiklen her ser vi på nogle af de vigtigste grunde til, at du bør få hjælp i din virksomhed til HR-arbejdet.
1. Spar penge med ekstern HR-administration
Hvor mange penge vil du spare, når en HR-konsulent hjælper dig med at finde den rette medarbejder til din virksomhed i første forsøg?
Mange ejerledere, som ansætter deres medarbejdere selv, kan let komme til at stå i en uheldig situation, hvor den nye medarbejder forlader virksomheden allerede efter et år. Så har din virksomhed brugt 100.000-vis af kroner på oplæring af den pågældende medarbejder – og du har ikke fået noget ud af medarbejderen, men skal ud og ansætte igen.
Her ville hjælp fra en erfaren HR-konsulent kunne have hjulpet dig til at undgå denne situation, så du kunne have fundet den rette medarbejder i første forsøg.
2. Du undgår bøvl og personalesager
Hvis du får hjælp til HR-opgaverne, kan du undgå at kedelige og ressourcekrævende personalesager opstår. Denne type af sager opstår oftest på grund af uklarheder omkring ansættelsesforholdene samt grundet diverse medarbejderproblematikker.
Når du får hjælp og sparring fra en erfaren HR-specialist, kan du blive hjulpet til at undgå denne type udfordringer. Du kan også blive hjulpet til, hvordan du bedst kan håndtere disse problematikker.
Derved kan du sikre dig bedst muligt i forhold til at håndtere situationen på en så konstruktiv måde som muligt – eller endda helt at undgå en lignende situation i fremtiden.
3. Du kan være opdateret med udviklingen
At holde fingeren på pulsen i forhold til ansættelsesforhold og den gældende lovgivning er altid vigtigt, når man har medarbejdere ansat. Se bare på alle de nye regler, der opstod, i forbindelse med den nye ferielov!
Har du som leder virkelig lyst til at skulle tage stilling til disse regler og implikationerne af dem selv?
Når du får hjælp udefra af et eksternt HR-firma, kan du slippe for selv at skulle sidde og gennemskue disse regler og konsekvenser selv. Derved kan du fokusere på det, som du selv er bedst til, nemlig at drive din virksomhed og udvikle din forretning.