3 grunde til at bruge et PR-firma, hvis du har et startup

Som iværksætter med et startup kan det være svært at vide hvilke marketingaktiviteter der bør arbejdes med og til hvilke man bør samarbejde med et eksternt firma om det. Jo mere succesfuld din virksomhed bliver, jo mere pres vil den blive udsat for – fra medierne, konkurrenterne og endda på internettet. PR er et område som alle seriøse startsups bør arbejde aktivt med. Ikke nok med at det sikrer den rigtige historie i medierne, så fungerer det også som markedsføring af virksomheden, hvilket kan bringe potentielle kunder i jeres retning.

 

Hvad er PR?

PR står for public relations. Public Relations er en måde at brande dit brand eller firma, få folk til at vide om det og få dem til at føle, at de har noget tilfælles med det. Først og fremmest handler det om at skabe en dialog. Selvom PR ikke er absolut nødvendigt for startups, er det stadig en stor hjælp for at få dit brand opmærksomhed, hvilket jo kan være svært som en nystartet virksomhed. Hvis du har en god idé, kan du bruge PR til at få en god historie delt i medierne og målrettet din unikke målgruppe. Men hvis du ikke selv har en god idé til PR-tiltag, kan du bruge et PR-firma til at stå for det hele fra start til slut.

 

Er PR relevant for startups?

Det korte svar er ja. Selvom startups ofte godt kan klare sig uden at beskæftige sig med PR, er en startups overlevelse ofte direkte forbundet med dens vækst. Væksten kommer som regel i form af omsætning og kundetilgang, og for at det sker er det vigtigt at virksomhedens målgruppe kender til virksomheden og dens ydelser, samt har den i overvejelserne i deres købsfase. Her er PR meget oplagt at gøre brug af, også for startups i Danmark.

 

Sådan finder du et PR-firma

Der er mange måder at gøre det på. Du kan starte med at google efter PR-firmaer, i det område hvor din virksomhed befinder sig. Når du søger på Google eller andre søgemaskiner, kan du prøve at søge ting såsom “PR-firmaer + by” eller “PR-firmaer + branche + by”. Nogle PR-firmaer er nemlig mere erfarne i visse brancher, og du vil helst finde den ideelle til opgaven.

Du kan også høre dit netværk om de kan anbefale et godt PR-firma, f.eks. ved at spørge på LinkedIn eller Facebook, eller blot ved at tage kontakt direkte til personer som du tænker kan have et godt bud.

 

Når du leder efter PR-firmaer, der kan hjælpe dig med at promovere dit brand, er der nogle ting du kan overveje at se på. En af disse ting er om PR-bureauet har erfaring med startups generelt eller endnu bedre din virksomheds branche eller produkttype. En anden god ting at være opmærksom på er, om PR-firmaet har nogle cases du kan læse om, eller aktuelle PR-aktiviteter de kan vise frem. Det kan give dig et indblik i hvordan de arbejder og hvilke slags medier de formår at komme ud i. Dertil bør du afholde et møde med de potentielle PR-firmaer og derfra vurdere om du ønsker at gå videre med det. For på den måde har du de bedste forudsætninger for at vælge et godt PR-bureau.