Brug din emballage smart – til markedsføring

Hvis du arbejder i en af de mange tusinde af virksomheder der findes i Danmark, som sender pakker med varer til deres kunder, så kender du helt sikkert en god del til emballage. For mange virksomheder handler det – når det kommer til emballage – om at få den del overstået og klaret så hurtigt, nemt og billigt som overhovedet muligt.

Og det kan jeg egentlig godt forstå, jeg mener, det er der som sådan ikke noget at sige til, for når alt kommer til alt har de fleste virksomheder altid super travlt og kan man frigive tid (og penge) fra en (umiddelbart!) ligegyldig ting som emballage, så vil man da for alt i verden rigtig rigtig gerne gøre det.

Men, i den ultra digitale tid vi lever i, især når det kommer til salg og markedsføring, så er der rigtig hård konkurrencer når det kommer til de gængse marketing aktiviteter, så som e-mail, SEO, Ads, AdWords, FB, IG, LI, osv. osv. De mere traditionelle markedsføringsmetoder er mange gået lidt væk fra, men de er stadig voldsomt dyre. Her snakker vi f.eks. TV og radio reklamer, samt fysisk annoncering.

Derfor synes jeg at der er flere der skal tænke ud af boksen og prøve noget utraditionelt, f.eks. at inkorporere emballage langt mere i virksomhedens marketing aktiviteter. Der er nogle forskellige måder man kan gøre dette på.

En af måderne er at man får lavet nogle specielle kasser man sender i, som ser ud på en meget anderledes, måske vanvittig måde. Det kunne være helt shiny, sølv, guld eller lign., på den måde vil kunden bare lige spærre øjnene op, når han/hun modtager pakken og på den måde vil man blive huset.

En anden måde at lave sjov med emballagen på kunne være at pakke sine varer i en box/kasse med en form der gør at den kunne genbruges. F.eks. kunne man gøre så kasserne kunne klippes ud og blive til sjove ting til børneværelset, f.eks. tårne til borg eller slot. På den måde vil kunden beholde emballagen og bevidst som ubevidst vil man som virksomhed forblive top of mind.

Den tredje, sidste og simpleste metode jeg vil komme ind på er at bruge miljørigtig genbrugsemballage også hver gang skrive uden på kassen hvor meget emballage/skov/natur kunden har sparet ved at man som virksomheden har sendt pakken med denne slags emballage. Det kunne f.eks. være ”Tak fordi du har valgt at handle hos os, vi har sendt dine varer med så god emballage at det svarer til at du har skånet 20 cm. af et grantræ.” eller lign.

Jeg håber det kunne inspirere. Vil du i gang, så er ALBE emballage et rigtig godt sted at starte. Er du på udkig efter emballage i mindre skala er det Dania emballage du skal have fat i.