Da vaniljen.dk gik viralt på LinkedIn

De fleste freelancere spørger nok sig selv, hvor meget værdi de egentlig får af at skrive på LinkedIn, især i B2C-området.

Når du scroller gennem nyheder på LinkedIn, kan du normalt opdele din historie i 4 grupper:

1. Succeshistorier om forretningssucces

2. Forsøg på at sælge B2B-ekspertise, især SEM- og SEO-ekspertise

3. Jeg søger job eller jobopslag

4. Personlige historier

 

En ny undersøgelse tyder på, at kun ca. 5 % af LinkedIn-brugere skriver en LinkedIn Story, hvilket efterlader os med spørgsmålet, om LinkedIn virkelig ikke har nogen værdi, hvis du ikke leder efter et nyt job og ikke i en B2C-søgning. Følgende førstehåndsberetninger kan kaste lidt lys over dette.

Vaniljekonge ved et tilfælde – af Michael Frost

For bare et par år siden var mit kendskab til vanilje begrænset til duften og smagen af ​​vanilje, så den var bedst fra Madagaskar. I november 2017, mens jeg handlede i det lokale supermarked, skrev min kone mig om at købe 4 krydderurter med hjem for at lave en vaniljekrans. Det første supermarked viste sig at være helt udsolgt for vanilje, og da jeg fandt noget i det næste supermarked, var jeg på en blodprop, 65 kr. for en stang tørrede urter. I desperation gik jeg i stedet ud af supermarkedet med en bøtte vaniljesukker til 12,95 kroner.

Da jeg bare prøvede at trække vejret, besluttede jeg mig for at gøre noget ved problemet i stedet for at moppe. 20 minutter. Jeg fandt senere en forbindelse på Madagaskar og mindre end en uge senere fik jeg leveret 500 stykker super lækre og meget friske krydderurter til min adresse direkte fra markedet på Madagaskar.

Nu mangler min kone kun at bruge 4 stænger vanilje, så hvis nogen er interesseret i nogle af dem, vil jeg skrive på en lokal Facebook-gruppe i den by, hvor jeg bor (en by med ca. 6.000 indbyggere). Min forventning er at sælge ca. 50 pinde som denne og efter 10 minutter måtte jeg melde at alt var udsolgt.

Derefter voksede forretningen langsomt frem til 2021, hvor jeg modtog min hidtil største sending af Vanilla House, omkring 23.000 lækre vaniljestænger, hvorpå jeg også fik fair trade og økologisk certificering, fordi jeg oplevede, at madagaskars landmænds forhold er blevet kritiseret af alle.

Næsten alt salg går direkte til private kunder, enten på grund af tidligere køb eller gennem mine opslag på Facebook og Facebook Marketplace, anbefalet af andre kunder. Mit samlede marketingbudget er et par kroner.

Et par uger efter jeg havde fået 23.000 vaniljestænger med hjem, har jeg stadig omkring 23.000 vaniljestænger. Der er 8.000 vaniljestænger tilbage, som jeg nu har solgt til alle mine tidligere kunder og alle interesserede i min lokale by. Så jeg besluttede at gøre noget, jeg næsten aldrig gjorde, jeg lavede en LinkedIn-historie.

Historien er enkel og fokuseret på iværksætterhistorien, mit fokus på kvalitet og mit ønske om at gøre en lille forskel i verden ved at hjælpe Madagaskar.

Folk begyndte hurtigt at like og kommentere opslaget. Omkring et døgn senere. 10.000 visninger, rundede jeg op efter to dage. 50.000 visninger, og det går stærkt derfra. Jeg endte med over en halv million visninger og næsten 7.000 likes.

I sidste ende er det interessante dog ikke, hvor mange mennesker der så eller kunne lide annoncen, men om annoncen rent faktisk genererer omsætning.

Der gik 48 timer fra jeg postede nyheden til de sidste 8.000 vaniljestænger var udsolgt. Herefter gav jeg folk mulighed for at skrive sig på en liste for at modtage en mail når mere vanilje er på lager, yderligere ca. 3.000 personer har skrevet sig på listen.

Så det simple svar på om LinkedIn opslag kan skabe B2C salg er; Hvis historien og produktet er godt nok, så ja. Folk elsker at være en del af en god historie.

Du kan for resten skrive dig op til at modtage en email når der kommer mere gourmet vanilje på lager her: Køb vanilje