Husker du at gøre medierne opmærksom på din virksomheds tilstedeværelse?

Alt for mange virksomhederne forsømmer at gøre en indsats på PR-området, hvilket er en fejl. Med dygtighed og ærgerrighed kan PR-arbejde nemlig føre til en masse gratis omtale. I artiklen her plæderer vi, hvorfor du skal investere tid i PR og kommer med en række ideer til historier, man altid kan forsøge at køre.

Mange virksomheder hænger en smule i bremsen, når det kommer til PR-arbejde. Nogle tror sågar, at pressehistorierne kommer i sig selv og har slet ingen idé om, hvilket underliggende arbejde der som regel ligger bag, når en virksomhed nævnes i redaktionelt indhold.

Hvis man er en af de store spillere, ringer pressen sommetider af egen fri vilje for at bede om en kommentar, men som et start-up eller en mellemstor virksomhed, er man altså nødt til selv at knokle for at komme i aviserne.

Gør man dette, har man til gengæld også chancen for at få yderst værdifuld omtale. Godt og frugtbart PR-arbejde er nemlig svært at værdisætte, da resultaterne heraf har mange positive indvirkninger på ens virksomhed.

Først og fremmest er der de afledte effekter i forhold til kendskabsgraden, når ens brand eksponeres i et medie. Derudover styrker det i den grad troværdigheden for ens virksomhed, når denne nævnes i et eller flere medier.

Ydermere styrker det ens ’search reputation’ at blive nævnt i positive mediehistorie. Disse historier vil nemlig ofte dukke op som nogle af de øverste resultater, når andre Googler ens brandnavn.

Som du kan fornemme, er der altså rigtig meget positivt at hente ved PR-arbejde. Trods dette er det en post, som rigtig mange forsømmer.

Dette skyldes nok, at PR er lidt svært, og at man i sin virksomhed ikke altid har øje for de gode historier. For at få øje på disse historier må man lære at tænke som en journalist. Et skridt på vejen hertil er at sætte sig grundigt ind i de fem nyhedskriterier, så hvis du ikke allerede har gjort det, anbefaler vi, at du gør dette, så snart du har læst denne her artikel til ende.

Disse historier kan man altid køre

Der er en række historier, som man næsten altid kan køre i sin virksomhed, og det er altså uanset om man sælger børnetøj, rådgiver om a-kasser eller noget helt tredje.

Vækst

Hvis din forretning vækster på den ene eller anden måde, kan du sagtens udarbejde pressemateriale herom. Hvis du er en mindre virksomhed, kan du forsøge at pitche historien til de lokale medier, mens du som en større virksomhed godt kan pitch-arbejdet et skud hos de større medier med interesse for virksomheders omsætningsforhold.

Virksomhedens fødselsdag

Når din virksomhed holder fødselsdag, kan det sagtens være en begivenhed, du kan lokke lokalmedierne til at skrive om. Særligt hvis I holder en fødselsdag, hvor lokalbefolkningen kan blive en smule forkælet.

Produktnyheder

Hvis din virksomhed får nye produkter på hylderne, som er særligt interessante, kan det sagtens være, at du kan vinkle en pressemeddelelse herom på en måde, så journalisterne kan lokkes til at skrive om dine nye produkter.