Hvad er et godt webdesign?

Intet enkelt aspekt af markedsføring er vigtigere end det at have en kvalitets hjemmeside med et godt webdesign. Det kan lidt sammenlignes med din virksomheds hoveddør. Et “god” hjemmeside er ofte ikke godt nok til at slå igennem og konvertere brugere til engagerede kunder og brandambassadører. Det som du virkelig har brug for, er en fantastisk hjemmeside. En hjemmeside med et webdesign der har fokus på både din virksomhedsstil, på brugervenlig og på at konvertere de besøgende om til kunder.

Tusindvis af færdiglavede skabeloner og temaer gør det nemt at oprette en funktionel hjemmeside – hvis det eneste, du ønsker, er et simpelt, færdigt website der ser professionelt nok ud til at give forretningen en grundlæggende start. Men for at differentiere dig i dagens konkurrenceprægede landskab har du brug for en hjemmeside der er lige så unikt som du er.

Så hvad gør et godt webdesign til et godt webdesign?

Læs mere om sådan laver du et godt begynder webdesign til din forretning

  1.   Godt designet og funktionelt

Din hjemmeside afspejler din virksomhed, dine produkter, dine tjenester og i sidste ende dit brand. Så det er vigtigt, at det er visuelt tiltalende, poleret og professionelt. Sørg for der er godt med plads, overskuelige layouts med kvalitetsfotos og grafik der ser lækkert ud og lad dit budskab skinne igennem på hele dit webdesign.

Lige så vigtigt er det at din hjemmeside skal være hurtigt, korrekt og alt køre som forventet. Opbyg i henhold til webstandarder, læs korrektur nøje og test regelmæssigt for problemer med hastighed eller funktionalitet. Alle sider skal altid være hurtige og funktionelle, for enhver af dem kan være en potentiel kundes første eller eneste indtryk. Brudte, langsomme eller dårligt opbyggede områder vil efterlade dine besøgende frustrerede og tilskynde dem til at forlade hjemmesiden.

 

  1.   Let at bruge

Websitebesøgende har altid travlt. Så gør det nemt for dem at finde den nformation eller de produkter de leder efter. User Experience (UX) spiller en vigtig rolle for at hjælpe de besøgende med at bruge, forstå og blive på din hjemmeside. Skab en indlysende, logisk navigation med et klart hierarki. Brug konsekvente layouts og visuelle signaler for funktionalitet på hele hjemmesiden.

Din hjemmeside bør tilfredsstille både “søgende”, som søger efter noget bestemt, og “browsere”, som bare kigger. Hjælp brugerne med at løse deres opgaver hurtigt med søgning på stedet, og hold dem engageret ved at foreslå relateret indhold og minimere blindgyder.

 

  1.   Optimeret til mobiler

I dag er der ingen undskyldninger for at din hjemmeside ikke ser godt ud og fungere godt på alle platforme. Væksten af mobile og tablet-enheder er ikke aftagende, og du ved bare ikke, hvad din næste besøgende vil bruge. Ved at optimere til mobilen forbedrer du både dine besøgendes oplevelse og dine SEO-rangeringer. Dette er en vigtig ting at overveje når det kommer til et godt webdesign.

 

  1.   Frisk kvalitetsindhold

Vær kortfattet, interessant og nytænkende. Brug et sprog der giver mening for din målgruppe – undgå jargon, unødigt forretningssprog og akronymer.  Besøgende har en kort opmærksomhedsspændvidde: stav korrekt, vær præcis, vær relevant og opdater regelmæssigt. (Nogle tips her.) Blogs og opdateringer på sociale medier er gode måder at tilføje nyt indhold på, hvilket får de besøgende til at vende tilbage og hjælper SEO-strategien. Ja, at holde tingene friske kræver en smule investering. Nej, du kan ikke undvære det.

Læs mere om SEO optimering af hjemmesider


  1. Let tilgængelig kontakt og placering

Din målgruppe vil typisk ikke bruge ret meget tid på at finde dig. Så gør det nemt at engagere sig. Tilbyd flere kontaktpunkter: telefon, e-mail, sociale medier og måske en let anvendelig kontaktformular. Et Google-kort er en bonus. Sørg frem for alt for, at disse oplysninger er let tilgængelige på en lettilgængelig kontaktside – hvis ikke på alle sider på din hjemmeside.

 

  1.   Tydelige opfordringer til handling (call to actions)

Hvis din hjemmeside ikke beder de besøgende om noget, vil de helt sikkert ikke gøre noget. Hvad er formålet med hjemmesiden? Er dette formål klart for de besøgende? Selv informationssider ønsker, at de besøgende skal læse og dele artikler, følge virksomheden på de sociale medier, downloade værktøjskasser, tilmelde sig mailinglister eller lære mere om organisationen. Medtag et spørgsmål på hver side.

 

  1.   Optimeret til SEO  og det sociale web

Det er ikke nok at bygge et flot website der er let at bruge. Det skal få trafik ind. Ellers vil al den indsats i design, UX og indholdsudvikling være forgæves. Der findes hundredvis af regler og retningslinjer for effektiv søgemaskineoptimering, så her er et par stykker at starte med:

Brug sidetitler og metatags på alle sider og alt-tags på alle billeder.

Optimer indholdet på din hjemmeside så det stemmer overens med ord, som rigtige mennesker søger efter.

Brug nøgleord på passende vis i indhold og links.

Brug Cascading Style Sheets til layout, og hold din HTML-kode fri for rod.

Gør det så nemt som muligt for de besøgende at dele dit indhold. Socialisering kan skabe store mængder trafik og have en positiv indvirkning på din søgerangering. 

Dette er et overblik på højt niveau over syv dybe emner! Disse grundlæggende principper vil hjælpe dig med at begynde at få mere værdi ud af din webtilstedeværelse, mens du bevæger dig mod det fantastiske website som du har brug for. Dette er alt sammen noget som har betydning for et godt webdesign.