Kom godt fra start og få succes

Det lyder rigtig nemt: Kom godt fra start, og så får du succes. Desværre så er det ikke så nemt som det lyder, og det kommer sjældent over natten, at du får succes med dit nye start up, uanset om du sælger slush ice eller du er it-iværksætter, som nok er det de fleste forbinder med start ups.

At kommer godt fra start, kan dog betyde rigtig meget, for om du får succes eller ej. Det er ikke ensbetydende med at du får succes, og selvom du ikke kommer ordentligt fra start, kan du sagtens få succes.

Det der kan være med til at gøre forskellen er dog om du får opbygget et momentum, og derfor får styrket din selvtillid og din vilje til at arbejde endnu mere og endnu hårdere med dit projekt, for at lykkes.

Citater og andet spild af tid

Det kan være fristende at stirre sig blind på utallige citater om iværksætteri og succes, men det bliver hurtigt en tidsrøver, snarere end at det giver dig succes. Langt de færreste kommer sovende til sin succes (men der er selvfølgelig nogle få heldige undtagelser). Derfor vil du, hvis du spørger mange iværksættere også få besked på at det kræver både sved og hårdt arbejde.

Faktisk tror jeg slet ikke at nogen vil foreslå dig at se på nogle af de utallige citater, om end nogle måske (ironisk nok) kan citere et velmenende citat til dig. Og denne artikel kunne måske også koges ned til multi-iværksætteren Jesper Buchs måske nok mest kendte citat: ”Ud og spark døren ind”, som nok kan betyde noget i stil med at du skal arbejde.

En overflod af iværksættere

Iværksætteri er på dagsordenen på mange uddannelsesinstitutioner. Der er programmer med iværksættere på nationalt tv i form af ”Løvens Hule”, og mange andre programmer. Derfor har der formentlig aldrig været mere fokus på start ups og iværksætteri, og målsætningen for mange er måske endda også at blive iværksætter, snarere end have en grund til at være iværksætter.

Så hvis du skal have succes, og vil fremad med dit nye start up, så er du nødt til at skille dig ud fra mængden. Det er egentlig ikke anderledes end det altid har været, og kaldes på fint sprog at finde din niche eller profilere dig inden for en bestemt gren af din branche.

Selvom mange ikke lykkes, så er de dog med i skoven, når du skal ud at skaffe kunder eller kapital til dit projekt. Så sørg for at have styr på dine ting, og sørg for at du har alt dit benarbejde i orden. Sidst men ikke mindst, så sørg for at have hjertet på rette sted i det du laver. Selvom det måske ikke har en direkte indflydelse på om det bliver en succes eller ej, så kan du se dig selv og dine nære i øjnene under og efter dit eventyr.

Så selvom det ikke er den opskrift du måske havde drømt om, så håber vi her på redaktionen, at du kan gå fra at sælge scoop saftevand i Bilka til en succesfuld iværksætterhistorie, som vi kommer til at høre mere om.