Optimer din kunderejse og få flere varme leads

Som iværksætter, både erfaren og komplet nybegynder, så går meget af energien på at skaffe kunder. Det er trods alt disse, der skal holde din virksomhed økonomisk i live.

 

Men det kan godt være en kunst at skaffe kunder, for en ting er selve markedsføringen, hvor din målgruppe i første omgang stifter bekendtskab med din virksomhed, og det du tilbyder. En anden ting er så at få den til at lave den store konvertering, som enten kan være at købe dit produkt eller på anden vis indgå en aftale med dig.

 

Ved at være meget opmærksom på alle touchpoints i din kunderejse, så vil du også nemmere kunne gennemskue, hvor i processen at de potentielle kunder falder fra, og hvor du kan sætte ind for at få endnu flere kunder i forretningen.

 

Lad os kigge på en konkret case

Hos Familiehandlen har man netop gennemgået en større undersøgelse, hvor der har været fokus på at løse en kritisk problemstilling, nemlig at der blev generet en fornuftig mængde leads, men kun få af disse leads endte som kunder.

Dermed var der altså problemer med at få en fornemmelse af, om de forskellige markedsføringsindsatser rent faktisk gav pote, da ROAS så lavere ud, end det potentielt burde være.

 

Kig på strukturen i hele kunderejsen

Hos Familiehandlen begyndte de at kigge meget dybere ned i deres flows og måtte erkende, at rigtig mange leads blev tabt på gulvet pga. interne udfordringer og mange på overblik.

 

F.eks. var der rigtig mange leads, som efter at have henvendt sig en gang, havnede i en stor gruppe, hvor Familiehandlen afventede det potentielle lead. Og så skete der ikke mere herfra.

 

Men ved at ændre måden, hvorpå Familiehandlen tog nye leads igennem deres kunderejse på, så oplevede de pludseligt, at mange flere af disse leads rent faktisk blev til kunder, hvilket samtidig havde positiv indvirkning på den samlede omsætning.

 

Hvad blev der gjort

Egentlig var det nogle små justeringer, som gjorde en kæmpe forskel. Bl.a. arbejdede Familiehandlen sig henimod at blive meget mere opmærksomme på potentielle klienter, som måske ikke lige havde fået svaret i lidt tid. Ved at være meget mere opsøgende og indsætte såkaldte reminderflows, så blev det langt mere overskueligt og effektivt at håndtere de nye leads.

 

Ved at implementere en klar struktur for hvornår et lead skal kontaktes samt hvordan, så blev hele kunderejsen pludselig mere overskuelig, og langt flere leads blev gjort varme og konverteret til kunder end før.

 

Derfor er det en rigtig god idé at kigge på den interne kunderejse, hvis I oplever, at det kan være svært at få omsat leads til faktiske kunder.