At starte en webshop tager normalt år, før omsætningen bliver stabil nok til at man selv kan trække løn ud. Men hvordan sikrer du dig at du bliver en succes og ikke må kaste håndklædet i ringen efter nogle år.
Det klassiske billede når man tjekker Saxis for webshops til salg er dem som er 4-5 år gamle og omsætningen er på ca. 1 mio årligt. Der er lagt uendelige timer i, men der er kun nok omsætning til at det løber rundt, men der kommer ikke løn ud.
De farlige år
Det første år er sjovt. Man kan lægge uendelige frivillige timer i shoppen, uden at få løn. Så begynder omsætningen at komme og man skal efterhånden pakke varer et par gange om ugen. Her er shoppen afhængig at man arbejder på bestemte tidspunkter. Det kan gå et år eller to. Der hvor det for alvor bliver farligt, er når man skal pakke varer næsten hver dag. Der er masser af deadlines, men man er nødt til fortsat at have sit arbejde, da der ikke kan trækkes løn ud.
Det gælder om at komme hurtigt fra 500.000 kr. i årlig omsætning til 3 mio. For denne tid er hård og der er ikke omsætning nok til at det er sjovt.
Hvordan gør de bedste?
Ser vi på de allerbedste er der et billede der gør sig gældende. Invester i markedsføring og derefter optimér logistik. De første år skal alt investeres i markedsføring. Alle tænkelige kanaler skal have fuldt tryk på. Der hvor du selv kan gøre en forskel er på de sociale medier. Men Google Ads er ofte her man hurtigst kan få en direkte effekt. Når først kunderne er inde, skal de fastholdes.
MollyogMy.dk er et godt eksempel. Det var berammet til at tage 5 år før de to søstre kunne leve af det. Det gik væsentligt hurtigere. Men de har knoklet på alle kanaler for at skabe omsætning. Nu har de netop holdt 5-års fødselsdag og det er med 15 fuldtidsansatte og et solidt regnskab. Det er gået langt hurtigere end forventet. Ovenikøbet i en stærkt konkurrencepræget branche nemlig børne- og dametøj.
Andre fællesnævnere
En anden ting, som man ofte ser, er mixet mellem høj- og lav avance varer. Jo bedre et brand er, jo lavere avance og betingelser er der ofte for forhandleren. Derfor er det vigtigt at have begge dele på shoppen. For vi kan ikke kun leve af omsætning. Derudover er det gode varer at opsælge med og dermed få en større kurvstørrelse. Fragten og håndteringen koster ofte det samme, uanset om det er 1 eller 2 varer der kommer i pakken. De gode brands kan være gode til at trække kunder ind og kan du få ekstra 100 kr i avance på en pakke, kan det blive ekstremt værdifuldt for dig, i det lange løb.