Skal du til at lave en webshop, har du endelig fået en webshop eller mangler du inspiration og tips til hvordan du får den til at fungere optimalt, så er du kommet til det rette sted. Én ting er nemlig at have en webshop med de mest basale funktioner, noget andet er at gøre den synlig og så god som overhovedet muligt.
Det gode ved en webshop er, at den virkelig kan afspejle firmaet og/eller brandets identitet, hvilket ikke er muligt, når man primært sælger på sider som f.eks. Amazon. Læs derfor med her og få styr på din webshop, så du kan få mest muligt ud af den.
Byg den flot op
Først og fremmest skal du have en flot og funktionel webshop. Lige gyldigt om du allerede har en eller er i gang med at lave en, så skal du tænke over, at webshoppens design skal være engagerende og passe til virksomheden og målgruppen. Rigtig mange forbrugere bliver nemlig påvirker at en hjemmesides æstetiske udtryk. Er det utrolig dårligt, så kan de fravælge at handler af den grund.
Det er muligt både at købe sig til en færdig webshopskabelon, lave den selv eller få et firma til at lave den for dig. Hvad du skal vælge, afhænger af din og virksomhedens økonomi.
Udover at bygge den flot op, skal du også sørge for at skrive gode tekster til den. Det indebære alt tekst på webshoppen, både kategoribeskrivelser, produktbeskrivelser, leveringsinformation, beskrivelse af virksomheden osv.
Den skal være synlig
For at din webshop kan blive en succes, kræver det, at den bliver synlig på Google. Faktisk skal den helst helt frem på side 1 på relevante googlesøgninger, da langt de færreste kigger på side 2 på Google. Hvordan kommer du så derhen?
Søgemaskineoptimering er vejen frem! Det er dog lettere sagt end gjort, da det kræver noget research inden du kan gå i gang.
Først og fremmest skal du undersøge hvilke keywords der er forbundet med de produkter du sælger. Disse skal efterfølgende indarbejdes på forskellig vis på din webshop og i produktbeskrivelserne, så din webshop dukker i relevante søgninger.
At tilføje en blog til din webshop kan også hjælpe med at drive mere trafik til webshoppen, da en blog er et oplagt sted at fokusere nogle af dine SEO-initiativer.
Google Ads
Det kan også godt betale sig at bruge nogle penge på Google Ads. Med Google Ads vil produkter fra din webshop bliver vist i det øverste højre hjørne på Google, når en bruger foretager en relevant søgning, der matcher det pågældende produkt. Det smarte ved Google Ads er, at du kun betaler, når brugere faktisk klikker på reklamen og derfor kommer ind på din webshop.
Har du brug for hjælp til Google Ads eller nogle af de andre ting nævnt i denne artikel, kan du eventuelt overveje at kontakte et digitalt marketingbureau. På den måde slipper du for at skulle stå med det hele og du kan få hjælp fra nogen, der er eksperter på området. Et bud på en sådan virksomhed er f.eks. Digimarketing.