Sådan skaber du et godt arbejdsmiljø i din nyopstartede virksomhed

Du er selvstændig erhvervsdrivende i en – på nuværende tidspunkt – enmandsvirksomhed, men drømmer om at ansætte flere.

Det kan være svært at gå fra én medarbejder til to, fordi man som chef skal til at tage højde for nogle helt andre ting, end da man kun skulle tage hensyn til sig selv.

Her er det vigtigt, at du som chef gør dig nogle overvejelser før du ansætter din første medarbejder.

  • Hvordan vil du gerne have arbejdsmiljøet skal være?
  • Hvilken chef vil du gerne være?
  • Og hvordan vil du motivere din første medarbejder med at nå i mål med sine opgaver?

 

Fokus på at skabe et godt arbejdsmiljø

Én af de ting, som skaber gode betingelser for at gå fra, kun at være en enkelt medarbejder, til at være to, er at have fokus på et godt arbejdsmiljø.

Hvordan vil du gerne have din arbejdsplads skal være? Hvilke ansvarsområder skal din nye medarbejder have, og hvordan vil du hjælpe personen i mål med sine opgaver?

Det er bevist, at et godt arbejdsmiljø skaber de bedste betingelser for medarbejderen på en arbejdsplads – både på et personligt og professionelt plan. Det gør din medarbejder mere motiveret for at lave sine opgaver og det øger produktiviteten.

 

Anvend coaching i din rolle som leder

Et godt arbejdsmiljø er et sted, hvor medarbejdere trives, og hvor der er klare målsætninger for, hvad der skal gøres og hvad der forventes. Tillid mellem medarbejder og chef giver et godt udgangspunkt for et bedre samarbejde. Derudover spiller forudsigelighed og en klar definition af rollefordeling på arbejdet også ind.

Som chef i din egen virksomhed kan du gøre meget for at skabe de bedste betingelser for et godt arbejdsmiljø på din arbejdsplads før du ansætter din første medarbejder.

Du kan bl.a. tage en uddannelse til certificeret coach. Som coach får du kompetencerne til at motivere din nye medarbejder på en anden måde end du selv ville have tænkt. Du lærer bl.a. at du som leder ikke behøver at fortælle din medarbejder, hvordan personen skal gøre tingene. Du lærer også, at vejen mod et godt arbejdsmiljø ikke er at fremme dine egne mål gennem medarbejderen.

 

En coachende tilgang er måske vejen frem for dig?

Når du anvender coaching som managementværktøj, så forsøger du gennem samtale med din medarbejder at finde frem til nogle egenskaber, som personen allerede besidder. Disse egenskaber er nyttige og skal anvendes i arbejdet.

Som coach er du ikke den, der er eksperten, men du har tillid til, at din medarbejder selv kan have ansvar for sine egne målsætninger, beslutninger og handlinger. Det skaber i sidste ende en medarbejder, der tør at stå på egne ben og tage egne beslutninger, og som dermed vil føle sig motiveret til at lave sine opgaver.

Lyder det spændende? Så læs meget mere om, hvordan du kan tage en uddannelse som coach hos Expand.nu.