Når man starter virksomhed, er det vigtigt at forholde sig til fastsættelse af pris, sammenlignet med produktets produktionsomkostninger. En af de klassiske fejl at lave, som ny virksomhed, er at tro, at fejlvurdere varens værdi. Har man undervejs i forløbet af virksomhedens opstart ikke forholdt sig til markedet og efterspørgslen på varen, kan man komme i alvorlige problemer, når projektet søsættes. Man skal nemlig have et klart overblik over, hvad varen koster at lave, hvor meget man skal tjene på den for, at der kommer noget i kasse og så den vigtige del, som mange glemmer: Hvad er markedet villig til at betale for produktet?
Programmet Løvens hule har heldigvis reddet mange upcoming virksomheder inden det gik alt for galt. Ikke de virksomheder, som har været med i programmet, men de virksomheder, som har fulgt med, og derfor opdaget de huller, der er i deres egen forretningsplan. For virkeligheden rammer hårdt, hvis man ikke er klar over produktets værdi – både reel værdi og den værdi andre vurderer den til at have.
Solcelletag pris – hvordan fastsættes den?
Hvis man kigger nærmere på en nichevare, som solcelletag og prisen herpå, så kan man ikke lade være med at forholde sig til netop varens værdi. En af de metoder, som man benytter til at fastsætte en vares pris, er metoden om udbud og efterspørgsel. I første omgang er det dog vigtigt at huske, at man naturligvis ikke skal sætte solcelletags pris lavere, end hvad den har kostet at producere. Så vil man naturligvis tabe store mængder af penge. Vil man så rent faktisk have en fortjeneste skal man kigge på udbud og efterspørgsel på solcelletag og herefter kan man fastsætte en pris. Der er ikke mange forskellige udbydere af solcelletag, hvilket har en påvirkning på den endelige pris. Som tommelfingerregel kan man sige at jo færre udbydere, des højere kan prisen være. Efterspørgslen på solcelletag er stigende i denne periode, fordi fokus på den enkeltes mulighed for at handle bæredygtigt er i fokus. Derfor kan man se solcelletag og pris har en sammenhæng ud fra dette. For hovedreglen for efterspørgsel er at jo højere efterspørgsel, des højere pris. Lavt udbud og stigende efterspørgsel bliver altså vejledende for solcelletag pris. Netop denne vurdering gør, at man som udbyder eller producent af solcelletag, kan tillade at tage en lidt højere pris end tidligere.
Når man skal fastsætte pris på eksempelvis solcelletag, er der altså flere ting, som man skal tage højde for. Især hvis man ønsker at lave et rimeligt overskud. Samtidig er det vigtigt at sige, at de fleste mennesker ved, at kvalitet koster. Derfor skal man også tro på, at ens vare har værdi. Tror du ikke selv på, at din vare er noget værd, vil andre formentlig heller ikke tro på det.