Vis dine brugere, hvem du er!

I den moderne jungle af hjemmesider og webshops, kan det være svært at finde rundt i de mange tilbud. Ikke kun fordi mange sælger de samme produkter og ydelser, men også fordi det er svært at skelne mellem de enkelte udbydere. Mange hjemmesider eller webshops mangler ganske enkelt personlighed, som er med til at differentiere dem. Måske det er for vovet? Hvis ikke, er det svært at finde svaret på, hvorfor så mange websites forbliver kønsløse i deres udtryk og virker så skræmte, at de generiske udsagn og udtryk er hvad man ser.

Vores bud er dog, at mange hjemmesideejere ikke gør det bevidst, men følger den til tider meget neutrale branchestandard. Så hvordan bryder man denne og sætter ansigt på sin forretning?

Sådan kan du vise dig din personlighed

Der er flere måder du kan udvise personlighed på, når du vil give din forretning en tilpas mængde karakter. De fleste vil dog bruge grafik, tekst og mærkesager til at adskille sig fra det brede felt af konkurrenter.

Grafik

Alle virksomheder bør have deres egen visuelle identitet at følge. En visuel identitet er en designguide, som sikrer det samme udtryk i alt kommunikation, så virksomheden står som den klare afsender.  Det er med til at vise brugerne hvem du er – og sørge for, de ikke kommer i tvivl. Den visuelle identitet kan naturligvis være meget. Den kan være neutral eller den kan klart definere sin afsender. Ønsker du at skabe et decideret brand, må du sigte efter det sidstnævnte. Et godt og sigende logo samt velvalgte farver er alfa og omega, hvis du vil give din forretning personlighed.

Når du arbejder med grafikken, så sørg for at undersøge farvernes psykologi, inden du udvælger den. Farver kan signalere meget forskelligt og har alle en historie. F.eks. er gul ofte forbundet med discount og tilbud, mens blå er troværdig og rød står for passion. Farver kan naturligvis kombineres, men her bør du gå efter kontraster som er komplimentærer. Tænk derfor over at udvælge en primær farve, som du supplerer med øvrige for et varieret grafisk udtryk med liv – og fokus på de værdiskabende elementer (købeknapper, kontaktoplysninger m.m.).

Tekst

Din tekst kan – ikke overraskende – udtrykke meget. Vigtigst er det dog, at den taler til din målgruppe. For at sikre dette, anbefaler man, at du skriver til én person, når du udformer dine tekster. Dette bør være en repræsentativ persona, som du kender til hudløshed, da det er ham eller hende, du har i tankerne ved alt kommunikation.

Sørg desuden for at din tekst præsenterer sine hovedpunkter først, taler i direkte form til læseren og at du skriveri aktiv form.

Brug din tekst til at præsentere fordele, takle købsindvendinger og skab troværdighed. En god tekst skaber engagement og handling – hvilket du kan måle på bundlinjen.

Mærkesager

Har du en mærkesag, så kan du skilte med den. Mange virksomheder har en mission og vision, men som bevidste forbrugere køber vi i høj grad også en på værdier som netop mærkesager. Vis aktivt, hvad du bakker op om, f.eks. Ligestillingsmærket.dk, Verdensnaturfonden eller andet. Det er ofte små ting som disse, der kan være med til at adskille dig fra ’de andre’.

Et godt råd er dog, at du ikke skilter med noget, som kan forarge dele af dine kunder. Så selvom du gerne vil vise dig fra en unik side, så overvej, hvad du støtter. Er din målgruppe meget specifik, så er det selvfølgelig nemmere. Sælger du veganske produkter er det naturligvis let at skilte med ”Husk kødfrie dage”, hvorimod en slagter næppe har denne interesse – og desuden ville sende blandede signaler til sine kunder.

Alt skal afvejes. Grafik, tekst, mærkesager, værdier m.m. – men gør du det rigtigt, kan det blive DIN konkurrencefordel.